Coxa: Digitaaliset pysäköintiluvat tukevat organisaatioiden ja yritysten toimintaa

Tampereen Ammattikorkeakoulun Kaupin kampuksella toimiva Tekonivelsairaala Coxa on käyttänyt perinteisiä menetelmiä henkilöstöpysäköinnin hallintaan. Kampusalueella on useiden toimijoiden hallinnoimia erillisiä pysäköintialueita, ja Coxan henkilöstöpysäköintipaikat ovat aiemmin sijainneet ympäri aluetta. Tämä on johtanut siihen, että henkilöstöhallinnon on täytynyt olla yhteydessä useisiin tahoihin pysäköintijärjestelyjen hoitamiseksi. Lisäksi Coxan henkilöstöhallinto on ylläpitänyt tietoja eri alueiden pysäköintipaikoista ja hoitanut viestinnän eri toimijoiden kanssa, kun taas palkkahallinto on vastannut pysäköintimaksujen veloituksesta palkanmaksun yhteydessä.

Coxan henkilöstöpäällikön Johanna Kuuselan mukaan vanha järjestelmä oli toimiva mutta ylläpidoltaan aikaa vievä. Pysäköintilupien käsittely ja monien Excel-taulukoiden hallinta sekä jatkuva yhteydenpito eri toimijoihin olivat haasteita, joiden ratkaisemiseksi etsittiin tehokkaampaa vaihtoehtoa. Koska Coxassa oli jo käytössä Tampereen sähkölaitoksen tarjoamat eParking-yhteensopivat latausasemat, eParking-järjestelmä päätettiin ottaa käyttöön myös henkilöstöpysäköinnin hallintaan.

eParking vapauttaa työaikaa ja tehostaa prosesseja

eParking-järjestelmän käyttöönotto on helpottanut merkittävästi Coxan henkilöstöpysäköinnin hallinnollisia tehtäviä. Kuuselan mukaan on erityisesti kiitettävää, että eParkingin avulla Coxan ei tarvitse enää olla yhteydessä useisiin eri toimijoihin. Kaikki pysäköintiasiat hoituvat nyt keskitetysti yhdestä paikasta, mikä säästää aikaa ja vaivannäköä. Sähköinen pysäköinninhallintajärjestelmä ja digitaaliset pysäköintiluvat ovat vapauttaneet henkilöstö- ja palkkahallinnon työntekijöiden työaikaa, jolloin he voivat keskittyä ydintehtäviinsä. Pysäköintilupien hallinta on sujuvoitunut huomattavasti, ja eParking-järjestelmä mahdollistaa myös lyhytaikaisten pysäköintilupien myöntämisen. Lisäksi Coxan palkkahallinto ei enää joudu huolehtimaan pysäköintimaksuista, koska henkilöstö voi hoitaa ne omien eParking-tunnustensa kautta.

Pysäköinninvalvonta on myös kätevää: auton rekisterinumeron skannauksella pysäköinninvalvoja voi tarkistaa, onko autolla voimassa oleva pysäköintilupa. eParkingin myötä henkilöstöhallinnon ei tarvitse enää olla yhteydessä pysäköinninvalvontaan, sillä se hoituu digitaalisesti.

Coxassa eParking-järjestelmän käyttöönotto on sujunut ongelmattomasti. Kuusela kuvailee eParking-sovellusta helppokäyttöiseksi, ja henkilöstö on ottanut järjestelmän hyvin vastaan. Viestintä uuden järjestelmän käyttöönotosta on ollut avainasemassa: henkilöstölle tiedotettiin eParkingin käyttöönotosta intranetin kautta, mikä tavoitti koko henkilöstön tehokkaasti. Coxassa on myös käytössä eParking-sovelluksella hallittavia eTolppia, jotka mahdollistavat sähköautojen lataamisen ja lämmityksen kylmällä säällä. Sähköautoilijat ovat kiitelleet eTolppien helppokäyttöisyyttä.

eParking-järjestelmä on joustava ja monipuolinen ratkaisu, joka soveltuu erinomaisesti niin taloyhtiöille kuin organisaatioille. Se vähentää pysäköintiin liittyviä hallinnollisia tehtäviä ja vapauttaa resursseja tärkeämpiin toimintoihin. Digitaalisten pysäköintilupien valvonta on helppoa eikä vaadi organisaatiolta merkittäviä lisäpanostuksia. Käyttäjät voivat itse huolehtia pysäköintimaksuistaan, jolloin pysäköintilupia ei tarvitse enää vähentää palkoista tai muutoin valvoa maksuja.


Referenssiä varten haastateltiin Coxan henkilöstöpäällikköä Johanna Kuuselaa sähköpostitse.

Edellinen
Edellinen

Hiidenkiukaantie 1–3: Yhteiskäyttöinen latauslaite taloyhtiössä – uhka vai mahdollisuus?

Seuraava
Seuraava

Keravan kaupunki: Digitaaliset pysäköintiluvat vähentävät väärinkäytöksiä ja helpottavat lupien myöntämistä