Helsinkiläinen taloyhtiö: Latauspisteet taloyhtiöön – näin se onnistuu!

Helsinkiläinen taloyhtiö päätyi tilaamaan latausratkaisun ja palvelun. Suuren mittakaavan latauskohteessa eParking-palvelun eduiksi nousivat dynaaminen kuormanhallinta, helppo kulutuksenseuranta, sekä koottu laskutus.

Kohteessa oli 113 osakaspaikkaa lämmitetyssä pysäköintihallissa, ilman lämpötolppia. Tavoitteena oli mahdollistaa 11 kW:n tehoinen sähköauton lataus ja päivittää sähköinfraa.

Asennusliikkeen toteuttamat työt:

  • 4 jakokeskuksen asennus

  • Sähköpääkeskuksen laajennus

  • Erillinen mittauskeskus latausta varten

Kustannukset latauspaikoista:

  • Sähköliikkeen kokonaistyö tuli maksamaan noin 40 000 € (sis. sähkökartoitus, jakokeskukset, pääkeskus ja mittauskeskus).

  • Kaapelin asennus autopaikalle 250 € / paikka

  • Latauslaitteen asennus 100 € / laite

  • Tilattiin 85 kaapelivalmiutta, lopulta 35 latauslaitetta otettiin käyttöön.

  • Latauslaitteet olivat pääosin Type 2 -mallisia 11 kW latureita. Laitteet tilattiin Satmatic:ilta, eParking:in yhteistyökumppanilta.

  • Asukkaat saivat valita 3,6 kW ja 11 kW laitteiden väliltä (hinnat: 1 100 € ja 1 500 €, sis. ALV).

Laskutus ja maksut:

  • Sähkö laskutetaan kulutuksen mukaan eParking-järjestelmän kautta.

  • Maksut siirtyvät suoraan taloyhtiön tilille ilman provisiota.

  • Taloyhtiön ALV-kanta tässä kohteessa oli 0 %.

  • Laskutuspalvelun kulu veloitetaan suoraan osakkailta, eikä taloyhtiölle aiheudu lisäkuluja.

Asukaskohtainen keskimääräinen kustannus oli noin 2 100 € (sis. latauslaite, asennus, kaapelointi ja osuus sähköliikkeen töistä). Taloyhtiö johti projektin itse ja sai siihen ARA-avustusta 50 %.

Huomioita projektista

Tämä tapaus osoittaa, että pysäköintihallien latausvalmiuden laajentaminen voi onnistua tehokkaasti ja skaalautuvasti. Kohteessa panostettiin tulevaisuuteen: vaikka alkuvaiheessa otettiin käyttöön 35 latauslaitettahallissa on nyt valmius yhteensä 85 latauspisteelle, .

Koska kohteen eTolpat kommunikoivat langattomasti yhden yhteyslaitteen muodostaman mesh-verkon avulla, kalliita ethernet-johdotuksia ei tarvittu asentaa. Tämä projekti on hyvä esimerkki siitä, miten helppoa ja joustavaa sähköautojen latausinfran rakentaminen voi olla.


Referenssiä varten on haastateltu Kumpulan Sähkön Tomi Hämäläistä.

Edellinen
Edellinen

Lahden Toriparkki: Uutta tasaista laatua

Seuraava
Seuraava

Puustellinkallion pysäköinti: P-Donitsi – Parkkihalli niin kuin pitääkin