Helsinkiläinen taloyhtiö: Latauspisteet taloyhtiöön – näin se onnistuu!
Helsinkiläinen taloyhtiö päätyi tilaamaan latausratkaisun ja palvelun. Suuren mittakaavan latauskohteessa eParking-palvelun eduiksi nousivat dynaaminen kuormanhallinta, helppo kulutuksenseuranta, sekä koottu laskutus.
Kohteessa oli 113 osakaspaikkaa lämmitetyssä pysäköintihallissa, ilman lämpötolppia. Tavoitteena oli mahdollistaa 11 kW:n tehoinen sähköauton lataus ja päivittää sähköinfraa.
Asennusliikkeen toteuttamat työt:
4 jakokeskuksen asennus
Sähköpääkeskuksen laajennus
Erillinen mittauskeskus latausta varten
Kustannukset latauspaikoista:
Sähköliikkeen kokonaistyö tuli maksamaan noin 40 000 € (sis. sähkökartoitus, jakokeskukset, pääkeskus ja mittauskeskus).
Kaapelin asennus autopaikalle 250 € / paikka
Latauslaitteen asennus 100 € / laite
Tilattiin 85 kaapelivalmiutta, lopulta 35 latauslaitetta otettiin käyttöön.
Latauslaitteet olivat pääosin Type 2 -mallisia 11 kW latureita. Laitteet tilattiin Satmatic:ilta, eParking:in yhteistyökumppanilta.
Asukkaat saivat valita 3,6 kW ja 11 kW laitteiden väliltä (hinnat: 1 100 € ja 1 500 €, sis. ALV).
Laskutus ja maksut:
Sähkö laskutetaan kulutuksen mukaan eParking-järjestelmän kautta.
Maksut siirtyvät suoraan taloyhtiön tilille ilman provisiota.
Taloyhtiön ALV-kanta tässä kohteessa oli 0 %.
Laskutuspalvelun kulu veloitetaan suoraan osakkailta, eikä taloyhtiölle aiheudu lisäkuluja.
Asukaskohtainen keskimääräinen kustannus oli noin 2 100 € (sis. latauslaite, asennus, kaapelointi ja osuus sähköliikkeen töistä). Taloyhtiö johti projektin itse ja sai siihen ARA-avustusta 50 %.
Huomioita projektista
Tämä tapaus osoittaa, että pysäköintihallien latausvalmiuden laajentaminen voi onnistua tehokkaasti ja skaalautuvasti. Kohteessa panostettiin tulevaisuuteen: vaikka alkuvaiheessa otettiin käyttöön 35 latauslaitettahallissa on nyt valmius yhteensä 85 latauspisteelle, .
Koska kohteen eTolpat kommunikoivat langattomasti yhden yhteyslaitteen muodostaman mesh-verkon avulla, kalliita ethernet-johdotuksia ei tarvittu asentaa. Tämä projekti on hyvä esimerkki siitä, miten helppoa ja joustavaa sähköautojen latausinfran rakentaminen voi olla.
Referenssiä varten on haastateltu Kumpulan Sähkön Tomi Hämäläistä.