As Oy Vantaan Varsta: Sujuvaa suomalaista sähköautojen latausta taloyhtiöön
Asunto-osakeyhtiö Vantaan Varstan latauslaitteiden hankintaprosessi käynnistyi keväällä 2022, kun taloyhtiön hallitus alkoi selvittää erilaisia mahdollisuuksia sähköautojen latausinfran toteuttamiseksi.
Ensimmäisenä tavoitteena oli ymmärtää, millaisia ratkaisuja oli tarjolla ja mitä ne tulisivat maksamaan. Taloyhtiön puheenjohtaja Miikka Nordström kertoo, että alkuvaiheen yhteistyö erään toteuttajaehdokkaan kanssa venyi odottamattoman pitkäksi. "Selvitystyö kesti jostakin syystä aivan valtavan pitkään. Lopulta päätimme lähteä etsimään uutta toimijaa, jotta hanke saataisiin kunnolla käyntiin”, hän kertoo.
Nordström aloitti hallituksen puheenjohtajana samaan aikaan, kun latauslaitteiden hankintaa alettiin tosissaan edistää. Asia oli hänelle erityisen tärkeä, koska hän oli tuolloin itse lataushybridiautoilija. Myöhemmin hän on siirtynyt täyssähköauton käyttäjäksi: "Aika pitkään jouduin olemaan ilman kotilaturia. Nyt elämäni sähköautoilijana on huomattavasti helpompaa, kun laitteet ovat vihdoin paikallaan!"
Lopulta Vantaan Varsta valitsi latauslaitteiksi Wallen 64T:t, sovelluskokonaisuudeksi eParkingin ja sähköurakoinnin toteuttajaksi Watterin. Käyttöönotto tapahtui elokuussa 2024, jolloin ensimmäiset lataukset päästiin tekemään. Koko prosessiin kului yhteensä noin kaksi ja puoli vuotta.
Vantaan Varstassa latauslaitteiden valinnan merkittävimmiksi kriteereiksi muodostuivat hinta, toteutusmalli ja kotimaisuus.
Kotimaista ja luotettavaa monipuolisuutta
Taloyhtiön autopaikkojen määrä vaikutti merkittävästi projektin toteutukseen. "Meillä on yhteensä 67 autopaikkaa, joten kaapelointia ja kaivuutyötä oli paljon. Hankkeessa rakennettiin kokonaan uusi infra. Selvityksessä kävi näet ilmi, ettei vanhaa kaapelointia kannata käyttää, koska siitä ei saataisi riittäviä tehoja ulos", Nordström muistelee prosessin alkuvaiheita. Taloyhtiö päätyi ratkaisuun, jossa rakennettiin kokonaan uusi sähköpääkeskus ja -liittymä. Tämä varmistaa taloyhtiön toiveiden mukaisesti sen, että vaikka latausliittymä ei jostain syystä toimisi, se ei vaarantaisi talon hissien tai ilmanvaihdon toimintaa.
Latauslaitteiden valinnassa merkittävimmät kriteerit olivat hinta, toteutusmalli ja kotimaisuus. "Hinta oli tietysti isossa roolissa. Mutta myös sillä oli suuri merkitys, että meille suositeltiin ratkaisua, jossa jokaiselle paikalle tulee oma tolppa. Se tekee laitteen vaihtamisesta huomattavasti helpompaa kuin perinteisessä mallissa, jossa yksi laturi jaetaan kahden käyttäjän kesken", Nordström toteaa. Lisäksi ratkaisu mahdollistaa sen, ettei naapuripaikalla olevan osakkaan päätös vaikuta toisen osakkaan latausmahdollisuuksiin: jos autopaikkalaisista toinen ei halua latausta ja toinen haluaa, niin tällä järjestelyllä asiasta ei muodostu ongelmaa. Laitteiden ja laitevalmistajan kotimaisuus painoi myös päätöksenteossa. Taloyhtiöön valitut Walle-latauslaitteet valmistetaankin kotimaisen valmistajan Trafomic Oy:n omalla tehtaalla Raisiossa. Niissä on kestävä metallinen kuori, ja ne on suunniteltu varta vasten kestämään Pohjolan vaihtelevia sääolosuhteita.
Wallen 64T -latauslaitteissa on sekä Type 2 -liitin että suko-pistorasia. "Halusimme, että laitteita voi käyttää myös auton lämmittämiseen tai vaikkapa imurin tai muiden sähkölaitteiden käyttämiseen tarvittaessa. Pelkästään lataamisen mahdollistava laite ei olisi niin monipuolinen, mikä hankaloittaisi käyttöä." Modulaarisuutta ja laitteiden elinkaarta ei taloyhtiössä juurikaan mietitty. Nordström toteaa sen kuitenkin tietysti olevan aina etu, ettei kaikkea tarvitse vaihtaa, mikäli jotakin vikaa tai muuta päivitystarvetta tulisi.
Tulevaisuuteen varautuvia ratkaisuja
Sähköautojen määrä Vantaan Varstassa on edelleen suhteellisen maltillinen: taloyhtiössä on tällä hetkellä kolme täyssähköautoa ja kaksi lataushybridiä. Latausmahdollisuuden saatavuus ei siis vielä ole aiheuttanut suurta autonvaihtoryntäystä. “Auton vaihtaminen on kuitenkin iso investointi, joten muutosta ei tapahdu hetkessä", Nordström pohtii.
Taloyhtiö on ottanut käyttöön sekä taloyhtiön hankkimia että osakkaiden itse ostamia latauslaitteita. Tällä hetkellä asennettuina on viisi taloyhtiölaturia ja kuusi osakelaturia eli yhteensä 11 laitetta. Taloyhtiön hankkimista latauslaitteista yksi on käytössä, ja loput voidaan ottaa käyttöön tarpeen mukaan. Nordströmin kertoman mukaan nykytilanteessa neljää laturia käytetään aktiivisesti auton lataukseen ja kahta lämmitykseen. Viisi laitetta odottaa vielä käyttäjiään. "Emme lähteneet tekemään valtavaa alkuinvestointia, vaan tällä ratkaisulla lisäyksiä voidaan tehdä tarpeen mukaan", hän summaa.
Käyttäjien arvostamaa helppoutta omalla kotipihalla
Käyttäjäkokemukset ovat olleet positiivisia. Ensimmäinen Nordströmin saama kommentti liittyi taloyhtiön päättämään, vain hieman keskimääräistä julkista lataushintaa edullisempaan lataushintaan. “Idea ei olekaan siinä, että kotilataus olisi merkittävästi halvempaa, vaan siinä, että se on helppoa: tulet kotiin, laitat latauskaapelin kiinni, ja auto latautuu juuri silloin kun haluat", hän kuvailee. Alkuvaiheen kommentoija onkin sittemmin osoittautunut taloyhtiön aktiivisimmaksi kotilataajaksi.
Wallen 64T -latauslaitteiden teho on 11 kW, ja teknisiä haasteita on ollut hyvin vähän. Pariin otteeseen jumiutunut 4G-modeemi on toiminut ohjelmistopäivityksen jälkeen hienosti. eParkingin asiakaspalvelu on myös toiminut Nordströmin mukaan erittäin hyvin. "Täällä Pakkalassa on kilometrin säteellä arviolta noin 50 julkista latauslaitetta, joten jos kotilataus ei joskus sattuisi toimimaan, muitakin vaihtoehtoja on helposti saatavilla."
Laskutuspalvelu ja sovelluksen käyttö ovat toimineet Vantaan Varstassa sujuvasti. "Maksut pystyy hyväksymään helposti järjestelmässä, ja se on siinä", hän kuvailee. Yhden kehitysehdotuksen Nordström nostaa kuitenkin esiin: "Itse käytän työsuhdeautoa, mutta järjestelmä ei mahdollista eri autojen latausraporttien erottelua. Jos lataisin myös perheemme toista autoa, olisi hyvä, jos eri autojen lataustapahtumat voitaisiin erottaa toisistaan. Näin yrityksen lataukset eivät menisi sekaisin henkilökohtaisten kanssa. Tämä olisi hyvä kehityskohde eParkingille."
Kokonaisuudessaan hanke on edennyt onnistuneesti, vaikka alkuvaiheen selvitystyöt ja päätöksenteko veivätkin odotettua enemmän aikaa. Nyt taloyhtiöllä on toimiva latausinfrastruktuuri, joka mahdollistaa tarpeiden mukaan skaalautuvan järjestelmän ja palvelee niin nykyisiä kuin tulevia taloyhtiön sähköautoilevia asukkaita luotettavasti.
Referenssiä varten on haastateltu As Oy Vantaan Varstan taloyhtiön puheenjohtajaa Miikka Nordströmmiä.