Kohtalo puuttui sähköauton latauslaitteiden valintaan taloyhtiössä: ”Hinta ja helppous ratkaisivat.”

Sähköautojen määrä kasvaa kovaa kyytiä. Tästä syystä naantalilainen taloyhtiö päätti hankkia pysäköintialueelleen latausasemat. Asukkaita askarruttivat monet kysymykset: Suomen ilmasto on vaativa, ja lämpötila voi vaihdella kovista pakkasista paahtaviin helteisiin – onko järjestelmää, johon voi luottaa varmasti? Miten sähkön käyttö laskutetaan asukkailta? Entä ne osakkaat, joilla ei ole sähköautoa?

Kaksi Walle 64T-latauslaitetta sähköistämässä kahta autopaikkaa taloyhtiön pihalla.

Naantalilainen taloyhtiö valitsi Walle64T:n, joka mahdollistaa eParking-laskutuspalvelun käytön. Kuva: Suvi Elo

Kohtalo puuttui peliin. “Taloyhtiössämme sattui iso vesivahinko. Muun muassa vanha, aikansa elänyt sähköpääkeskus oli uusittava”, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Pia Sykkö. “Silloin konkretisoitui ajatus siitä, että on korkea aika uusia autojen lämmitysjärjestelmä ja samalla hankkia myös sähköautojen latausmahdollisuus. Se on tätä päivää.”

Valinta osui Walle-latureihin

Keväällä 2023 pidetyssä yhtiökokouksessa asukkaat olivat myötämielisiä latausjärjestelmän hankinnalle. “Autojen lämmitystolpat olivat tulleet tiensä päähän, sillä niille oli kertynyt käyttöikää jo vuosikymmeniä. Joitakin niistä jouduttiin aika ajoin korjaamaan, ja täysuusinta olisi ollut joka tapauksessa pian edessä. Oli järkevää tehdä iso remontti kerralla, jotta pihaa ei tarvitse kaivaa auki useaan kertaan”, Sykkö sanoo.

Taloyhtiö tiesi entuudestaan kaksi hyvää sähköautojen latausjärjestelmän toimittajaa, joihin se oli tutustunut messuilla. Toimijat kävivät myös esittäytymässä taloyhtiön kokouksessa. Valinta osui vuonna 1983 perustettuun raisiolaiseen yritykseen Trafomic Oy:hyn, jonka tuotteita ovat Walle-laturit. “Tärkeimpiä valintaperusteitamme oli hinta. Toisekseen halusimme paikallisen toimijan, joka tekee yhteistyötä käyttämämme Salamasähkö-sähköyhtiön kanssa. Sen suositus vaikutti valintaan”, Sykkö luonnehtii.

Walle ja eParking: helppokäyttöistä ja luotettavaa

Walle-latausjärjestelmän asentaminen alkoi vanhojen lämmitystolppien poistamisella lokakuussa 2023. Maahan asennettiin uudet kaapelit ja pihalle uudet laitteet, joista pystyy sekä lämmittämään että lataamaan auton. Järjestelmä saatiin käyttöön vuoden 2024 alussa.

Aluksi vastassa oli pieni ongelma. “Valitsimme eParking-laskutuspalvelun käytön mahdollistavan uuden laitemallin Walle64T:n, jonka valmistuminen hieman viivästyi. Puolitoista kuukautta sompailimme jatkojohtojen kanssa, mutta odotus kannatti. Wallen järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen ja luotettava, Sykkö sanoo.

eParking-järjestelmää voi hallinnoida sekä älypuhelimella että verkkoselaimella. “Sen kanssa oli alussa pieniä käynnistysvaikeuksia”, taloyhtiön hallituksen jäsen Kalevi Wasström kertoo. “Olisimme saaneet apua sekä Wallelta että sähköyhtiöltä, mutta talossa oli näppärä asukas, joka opasti toisia. Sen jälkeen Walle-latureiden ja eParking-laskutuspalvelun käyttö on tuntunut yksinkertaiselta.”

Walle-latureita jo yli sadassa taloyhtiössä

Walle-laturit suunnittelee ja valmistaa raisiolainen Trafomic Oy, jolla on 40 vuoden kokemus vaativien sähkölaitteiden ja -komponenttien suunnittelusta ja valmistuksesta.

“Walle-laturit on osa Trafomic Oy:n liiketoimintaa. Walle sai alkunsa vuonna 2019, ja tähän päivään mennessä olemme toimittaneet sähköauton latausjärjestelmiä yli sataan taloyhtiöön Suomessa, sanoo tuotepäällikkö Tomi Mäkinen Trafomicista. “Taloyhtiöiden lisäksi myymme latausasemia myös julkiseen käyttöön sekä kotitalouksille.

“Parasta on se, että jokainen lataaja maksaa vain siitä, mitä käyttää.”

Mäkisen mukaan naantalilaiseen taloyhtiöön toimitettiin vuonna 2023 käynnistetty Walle64T-järjestelmä, joka mahdollistaa eParking-laskutuspalvelun. “Walle eTolppa -latausasemat mahdollistavat eParking-laskutussovelluksen käytön latausasemissamme, joten käyttäjätunnistautuminen ja käytetyn sähkön laskuttaminen on vaivatonta. Käyttäjätunnistautumiseen tarvitaan vain älypuhelin. Valikoimasta löytyy nopeamman latauksen lisäksi myös edullisempaan hidaslataukseen tarkoitettuja ratkaisuja”, hän kertoo.

Latauslaite Walle 64T, jossa kiinni latauskaapeli, jota pitelevät henkilön kädet.

Kuva: Suvi Elo

Teknistä tukea ja takuuta

Mäkisen mukaan positiivista palautetta on tullut naantalilaisen taloyhtiön lisäksi muistakin taloyhtiöistä. “Olemme saaneet kiitosta järjestelmien toimivuudesta. Teknistä tukea on helppo saada, ja tarvittaessa takuuasiat pelaavat hyvin. Saamme mahdolliset häiriöt hoidettua nopeasti.”

Mäkinen myöntää, että Suomen sääolosuhteet luovat omat haasteensa sähköautojen latausjärjestelmille. “Lämpötila voi vaihdella -30 asteen pakkasista lähes +30 asteen helteisiin, ja laitteemme kestävät tämän.”

Arvonousua asunnoille noin 60 000 euron investoinnilla

Taloyhtiön mielestä Walle-latausjärjestelmän hankinta oli erittäin onnistunut. “Käyttöönoton aikana oli pieniä ongelmia, mutta Walle ja sähköyhtiö auttoivat niiden ratkaisemisessa. Nyt osakkaat ovat tyytyväisiä helppokäyttöisyyteen ja luotettavuuteen”, Sykkö kertoo.

Järjestelmän hankkiminen maksoi noin 60 000 euroa, josta vielä vuoden 2023 loppuun saakka sai valtion tukea lähes 20 000 euroa. “Emme pitäneet hintaa pahana. Yhtiössä on 25 asuntoa, ja maksu jakautuu asuntojen neliöiden mukaan. Jokainen maksaa Walle-latureiden käytöstä kulutuksensa mukaan.”

Sähkönkulutuksen mukainen laskutus hoituu isännöinnin kautta eParking-palvelussa kolmen kuukauden välein. “Parasta on se, että jokainen lataaja voi seurata omaa kulutustaan eParking-sovelluksessa reaaliajassa ja maksaa vain siitä mitä käyttää”, Wasström kiittelee. Taloyhtiön osakkaat ovat jo huomanneet, että Walle-latureiden hankinta on nostanut omalta osaltaan taloyhtiön arvoa. “Ihminen helposti ajattelee, ettei tule ikinä myymään asuntoaan, mutta elämäntilanteet muuttuvat. Sähköautojen latausmahdollisuus on selvästi hyödyttänyt: muutamalle myyntiin tulleelle asunnolle oli heti kysyntää”, Sykkö sanoo.

 

Tällainen on Walle-latausasema

  • Walle-latausasemat ovat kotimaisia avainlipputuotteita. Ne valmistetaan Raisiossa Trafomicin tehtaalla.

  • Walle-latausasemat on suunniteltu kestämään Pohjoisen olosuhteet. Kaikissa Walle-latausasemissa on kestävä metallinen kuori, jonka ansiosta ne toimivat kelillä kuin kelillä.

  • Useammassa mallissa myös laskutusoperaattorien käyttö on mahdollista. Naantalin kohteessa taloyhtiöllä on käytössä Walle 64T ja sen myötä eParking-palvelu.

  • Järjestelmä voidaan asentaa sekä tolppa-asennuksena että seinäkiinnityksenä. Sopii sisä- ja ulkokäyttöön.

  • Kuormanhallintaan on olemassa erilaisia älykkäitä ratkaisuja. Tarjonnasta löytyy myös langattomia ratkaisuja, jolloin vältytään ylimääräiseltä kaapelien kaivamiselta.

  • Walle-laturit tarjoavat paljon erilaisia järjestelmiä erilaisiin käyttökohteisiin. Varsinaiset sähköauton latausasemat saadaan maksimissaan 22 kW:n latausteholla, mutta valikoimassa on myös edullisempia ratkaisuja hidaslataukseen.


Teksti pohjautuu Trafomic Oy:n referenssiartikkeliin, jonka alkuperäisversio on julkaistu 5.6.2024. Voit lukea artikkelin täältä.

Seuraava
Seuraava

Okartek Oy: uudessa tehtaassa varauduttiin sähköautoilun kasvuun rakentamalla kattava latausinfrastuktuuri