Voimakadun parkki: Langaton verkko voi säästää kymppitonneja
Tampereen Voimakadun parkkihalliin rakennettiin sähköautojen latausjärjestelmä vuonna 2020. Halliin toteutettiin latauspaikat yli 60 osakkeenomistajalle sekä latausvalmius 250 autopaikalle. Projekti olisi voinut muodostua erittäin kalliiksi, mutta toteutustavan optimoinnilla onnistuimme säästämään asiakkaalta merkittävän summan rahaa.
Miten säästöt saavutettiin?
Hanke käynnistyi sähkösuunnittelijan laatimalla tarjouskilpailulla, jossa oli huomioitu sekä sähkö- että tietoliikenneratkaisut. Suunnitelmassa oli määritelty muutamia lataustoimijoita, joihin eParking ei aluksi kuulunut.
Saatuamme tarjouspyyntömateriaalit huomasimme, että kyseessä oli laaja projekti, jossa oli kuitenkin mahdollisuuksia järkeistää kustannuksia. Suunnittelija oli tehnyt huolellista pohjatyötä sähköjärjestelmän osalta, mutta tietoliikenneratkaisuksi oli valittu ethernet-kaapelointi jokaiselle latauspisteelle. Tämä olisi tarkoittanut yli viiden kilometrin kaapelointia, kaapelireittien rakentamista, telejakamoita ja muita tietoliikenneinfran vaatimia komponentteja.
Aloimme pohtia, voisiko tietoliikenteen toteuttaa langattomalla mesh-verkolla. Laskelmiemme mukaan tämä ratkaisu poistaisi tarpeen pitkille kaapelivedoille ja tietoliikennekeskuksille, mikä säästäisi sekä materiaali- että asennuskustannuksia merkittävästi.
Tarjosimme asiakkaalle kaksi vaihtoehtoa: alkuperäisen suunnitelman mukaisen ethernet-kaapeloinnin sekä vaihtoehtoisen toteutuksen langattomalla mesh-verkolla. Langattoman ratkaisun ansiosta infrakustannukset pienenivät yli 30 000 eurolla. Asiakas ilahtui löydetystä säästökohdasta ja valitsi eParkingin latausjärjestelmän toteuttajaksi.
Projekti pähkinänkuoressa
Voimakadun pysäköintihalli on neljän taloyhtiön yhteiskäytössä, ja sen sähkönsyöttö tulee yhdeltä sähköyhtiöltä. Projektin tavoitteena oli mahdollistaa 11 kW:n lataus kaikille hallin käyttäjille sekä päivittää sähköinfra vastaamaan tulevaisuuden lataustarpeita. Taloyhtiö sai hankkeeseen 35 % ARA-avustuksen.
Sähkö- ja latausjärjestelmän toteutus:
Asennettiin neljä jakokeskusta ja laajennettiin sähköpääkeskusta.
Rakennettiin erillinen mittauskeskus sähköautojen latausta varten.
Otettiin käyttöön tason 2 kuormanhallintajärjestelmä, joka seuraa sähköliittymän kokonaiskulutusta reaaliajassa.
Asukkaat saivat valita 11 kW:n Type 2 -latauslaitteen joko sukollisena tai ilman sukoa.
Latauslaitteet toimitettiin yhteistyökumppanimme Harju Elekterin ElektrA-mallistosta.
Kustannukset ja toteutusluvut:
Sähköurakan kokonaiskustannus (kartoitus, jakokeskukset, sähköpääkeskus ja mittauskeskus): n. 120 000 €
Latauslaitteen hinta (sis. alv): n. 2000 € / laite
Keskimääräinen kustannus latauspaikkaa kohden (sis. latauslaitteen, asennuksen ja kaapelivedon): n. 2600 €
Kaapelivalmius toteutettiin 85 paikalle, valmiita latauslaitteita asennettiin 35 kpl (pääosin Type 2 -mallisia 11 kW -latureita).
Kaapelointi- ja asennuskustannus per latauspaikka: n. 350 €
Laskutus ja maksuliikenne: Lataussähkön kulutus laskutetaan eParking-järjestelmän kautta suoraan taloyhtiön tilille ilman provisiota. Taloyhtiö määrittää sähkön hinnan, ja laskutus tapahtuu sen omalla ALV-kannalla (tässä tapauksessa 0 %). Laskutuspalvelun kulut veloitetaan suoraan osakkaalta, joten taloyhtiölle ei synny lisäkustannuksia. Isännöitsijän tehtäväksi jää vain seurata maksujen saapumista.
Huomioita projektista
Sähköautojen latausratkaisujen rakentaminen ei ole välttämättä kallista tai monimutkaista. Oikeilla valinnoilla voidaan säästää merkittävästi sekä rahaa että aikaa. Tässä projektissa onnistuimme pienellä mutta vaikuttavalla muutoksella – tietoliikenneratkaisun optimoinnilla – vähentämään kustannuksia kymmenillä tuhansilla euroilla. Asiakas ei alun perin ollut huomannut, että tietoliikenneratkaisun päivittämisellä voisi olla näin suuri vaikutus hankkeen kokonaishintaan.
Tämä projekti osoittaa myös, että pysäköintihallien latausvalmiutta voidaan räätälöidä laajassa mittakaavassa asiakkaan tarpeiden mukaan. Voimakadun halliin haluttiin varautua tulevaisuuden sähköautoiluun, joten sinne toteutettiin kapasiteetti jopa 250 puolinopealle latauslaitteelle. Alkuvaiheessa käyttöön otettiin 60 latauslaitetta, mutta kiinteistössä on nyt valmius laajentaa latauskapasiteettia joustavasti.
Voimakadun pysäköintihalli ei ole pelkästään investointi tulevaisuuteen, vaan myös esimerkki siitä, miten sähköautojen latausratkaisu voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti ja skaalautuvasti. Vastaavanlaisen projektin toteuttamisesta pienemmässä mittakaavassa voit lukea toisesta referenssikirjoituksestamme, jossa käsitellään Helsingin yhteiskäyttöisen pysäköintihallin latausvalmiuden rakentamista taloyhtiövetoisesti.