As Oy Arabianranta: Täysremontti pysäköintialueelle – mitä se maksaa?
Helsinkiläisessä As Oy Arabianrannassa päätettiin toteuttaa laaja piha- ja salaojaremontti, jonka yhteydessä kartoitettiin myös sähköautojen latausmahdollisuus. Alun perin latauspaikkojen toteutusta ei ollut tarkasti määritelty, mutta taloyhtiö halusi hyödyntää remontin tarjoaman mahdollisuuden nykyaikaistaa yhtiön pysäköintialuetta.
Projektin taustatiedot
Pihapaikkoja: 9 kpl
Tilat: 9 asuntoa, 2 liikerakennusta, 2 liiketilaa
Omistus: Taloyhtiö omistaa kaikki paikat
Suunnittelu aloitettiin: 2019
Projektiaikataulu: 5-12/2021
Alustava kokonaiskustannusarvio: 350 000–400 000 €
Taloyhtiö päätti edetä periaatteella "kun tehdään, tehdään kunnolla", minkä seurauksena myös sähköautojen latausasemat kilpailutettiin. Valituiksi tulivat latauslaitteet, jotka mahdollistavat myös etäohjattavan autonlämmityksen.
Kaupallisten neuvottelujen jälkeen taloyhtiö tilasi latauslaitteet ja eParking-palvelun suoraan IGL-Technologies Oy:lta. Asennuksesta vastasi jo aiemmin valittu sähköurakoitsija. Samassa yhteydessä siirryttiin uuteen laskutuskäytäntöön, jossa käyttäjät maksavat oman sähkönkulutuksensa. Laitemallistoksi valikoitui yhteistyökumppanimme Harju Elekterin ElektrA-sarja, joka tarjoaa 11 kW latauspisteen sekä sukopistorasian auton lämmitystä varten.
Aiemmin sähkökulut sisältyivät vastikkeeseen, mutta jatkossa lataussähkö laskutetaan kulutuksen mukaan taloyhtiön päättämällä hinnalla ja raha maksetaan eParking-järjestelmän kautta suoraan taloyhtiön tilille ilman provisiota. Laskutuksessa käytetään taloyhtiön omaa arvonlisäverokantaa, joka tässä yhtiössä oli 0 %. Laskutuspalvelun kulu ja operoinnin kuukausihinta laskutetaan suoraan taloyhtiöltä kaksi kertaa vuodessa.
Toteutettu järjestelmä toi merkittäviä hyötyjä myös taloyhtiön hallinnolliseen työhön. Latauspaikkojen jonotus ja vuokramaksut hoituvat automaattisesti eParking-järjestelmän kautta, mikä vähentää isännöitsijän ja kirjanpitäjän työmäärää. Maksut veloitetaan käyttäjiltä suoraan, ja seuranta tapahtuu järjestelmän kautta ilman manuaalista työtä.
– Salaojaremontti on taloyhtiölle aina haasteellinen, koska kaikki tapahtuu niin sanotusti pinnan alla, ja lopputulos näkyy lähinnä laskuna. Halusimme kuitenkin, että asukkaille jää myös jotain konkreettista hyötyä, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Marko Hakkarainen.
– Alun perin tarkoituksena oli vain uusia lämmityslaitteet, mutta mietimme samalla modernimpia ja etäohjattavia ratkaisuja. Lisäksi pihan asfaltti oli huonossa kunnossa, joten sen uusiminen oli järkevää toteuttaa samassa yhteydessä, Hakkarainen summaa.
– Taloyhtiössä haluttiin älykäs ja nykyaikainen järjestelmä ilman jokaisen autopaikan erillisiä mittareita, joita isännöitsijän pitäisi vuosittain lukea. Lisäksi halusimme joustavuutta, jotta järjestelmä tukisi sekä perinteistä auton lämmitystä että sähköautojen latausta nyt ja tulevaisuudessa, Hakkarainen jatkaa.
Kustannukset ja avustukset
Taloyhtiö johti projektin itse. Taloyhtiö sai projektiin ARA-avustusta 50 % eli 54 000 eurosta 27 000 euroa.
Sähköurakointiliikkeen toteuttamat työt:
Uuden ryhmäkeskuksen asennus
Uusien kaapeleiden vienti latauslaitteille
Latauslaitteiden asennukset, kytkennät ja mittaukset
Etähallintaan tarkoitetun modeemin asennus
Kustannukset ja rahoitus:
Sähköurakka: 13 000 €
Latauslaitteet: 16 000 €
Maakaivuutyöt sähköurakan osalta: 25 000 €
Pihan työstäminen ja salaojat: yli 90 % kokonaiskustannuksista
ARA-avustus: 50 % (27 000 €)
Latauspaikkojen keskimääräinen lisäkustannus per paikka oli noin 670 € verrattuna pelkkien lämmitystolppien asentamiseen. Kokonaisuudessaan latauspaikkojen rakentaminen maksoi 45 000 € per paikka.
Huomioita projekstista
Yhtiön piha oli remontin tarpeessa, ja remontti oli joka tapauksessa edessä. Tämän vuoksi kokonaiskustannuksia ei voida suoraan verrata tilanteeseen, jossa latauspisteet rakennettaisiin erillisenä projektina.
Suurempien projektien yhteydessä on tärkeää tarkastella kokonaisuutta. Aiemmin ei ollut saatavilla teknologiaa, joka mahdollistaisi sähkökulutusten, kuten lämmityskäytön, kohdistamisen suoraan käyttäjille. eTolpilla tämä on kuitenkin mahdollista.
Latauspisteet lisäävät taloyhtiön arvoa. Jokainen autopaikka varustetaan etäohjattavalla lämmityksellä ja 11 kW latauspisteellä. Tämä tekee taloyhtiöstä houkuttelevan erityisesti sähköautoilijoille, sillä sähköautojen suosio kasvaa jatkuvasti. Kyseinen taloyhtiö on erinomainen esimerkki siitä, kuinka kokonaisratkaisu voidaan toteuttaa osana suurempaa remonttia, vaikka latauspisteiden käyttäjiä ei alkuvaiheessa olisikaan.
Kuormanhallinta toteutettiin eParking-pilvipalvelun tasolla 1, jossa kuorma rajattiin 63A etusulakkeen ja kolmeen 25A ryhmään. Kuormanhallinta huomioi latauksen, auton lämmityssähkön ja muun kulutuksen laitteista.
Laki ei vaatinut latausvalmiuden toteuttamista, mutta tässä tapauksessa se oli järkevää, koska remontti oli joka tapauksessa suunnitteilla. Lain mukaan laajamittainen korjaus määritellään “korjaukseksi, jossa rakennuksen vaippaan tai rakennuksen teknisiin järjestelmiin liittyvien korjausten jälleenrakentamiskustannuksiin perustuvat kokonaiskustannukset ovat yli 25 prosenttia rakennuksen arvosta, rakennusmaan arvo pois lukien” (Lähde: Finlex). Vaikka tässä tapauksessa lainmukainen vaatimus ei vielä koskenut tätä projektia, latausvalmiuden lisääminen oli järkevää, koska remontti oli joka tapauksessa ajankohtainen.
Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia siten, että siihen voidaan myöhemmin asentaa latauspiste. Laki koskee taloyhtiöitä, joissa on vähintään neljä pysäköintipaikkaa. Latauspisteet eivät ole pakollisia, mutta taloyhtiöiden on huolehdittava siitä, että kaikille pysäköintipaikoille voidaan asentaa latauspisteet myöhemmin. Tämä velvoite koskee rakennushankkeita, joiden lupahakemukset on tehty 11.3.2021 tai sen jälkeen (Lähde: Finlex).
Referenssiä varten on haastateltu As Oy Arabianrannan hallituksen puheenjohtajaa Marko Hakkaraista.