Kauppakeskus REDI: 50 MWh ladattua sähköä vuodessa
Ensimmäinen suuri julkinen eParking-latauskohde
Kauppakeskus REDI avattiin 20.9.2018, mutta ensimmäiset lataustapahtumat tehtiin jo avajaisissa päivää ennen. Uuden latausoperaattorin tulo markkinoille herätti keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja palveluamme kuvattiin muun muassa termillä MVP (Minimum Viable Product), joka viittaa markkinatestaukseen tarkoitettuun varhaiseen tuoteversioon. Tuolloin eParking-sovelluksemme oli vielä alkuvaiheessa julkisen pysäköinnin osalta.
Palautteen kuunteleminen ja huomioiminen on meille ensiarvoisen tärkeää. Asiakas, joka tuo esiin epäselvän tilanteen tai ehdottaa parannuksia, auttaa meitä kehittämään palveluamme. Olemme saaneet paljon arvokasta palautetta, minkä pohjalta sovelluksemme on uudistettu ja sen käytettävyyttä parannettu. Kehitämme palveluamme jatkuvasti asiakaskokemuksen parantamiseksi.
REDI oli ensimmäinen täysin julkinen suurkohde, jonka operoinnista vastasimme. Aiemmin olimme hallinnoineet joitakin julkisia latauspisteitä, mutta strategiamme on keskittynyt ensisijaisesti sellaisiin kiinteistöihin, joissa lataus on rajattu vain tietyille käyttäjäryhmille, kuten asukkaille tai työntekijöille. Uskomme, että lataaminen tapahtuu pääasiassa pysäköinnin yhteydessä kotona tai työpaikalla, missä pitkäaikainen pysäköinti mahdollistaa tehokkaan latauksen ilman merkittäviä huipputehohaasteita.
REDIn latauskenttä oli merkittävä laajennus toimintaamme, vaikka olimme aiemmin hallinnoineet suuria latausalueita muun muassa Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella, Technopoliksella ja suuremmissa taloyhtiöissä. Näissä kohteissa käyttäjäkunta on yleensä vakiintunut, ja yksittäisellä käyttäjällä on usein sama latauspaikka käytössä.
Miten REDIssä on ladattu ja mitä olemme oppineet?
REDIn latauspisteillä on vuoden aikana kulutettu noin 50 megawattituntia sähköä. Lataustapahtumia on kertynyt lähes 7200, ja eri käyttäjiä on ollut yli 1300. Keskimääräinen latausteho on ollut 4,41 kW.
Data osoittaa, että suurin osa latauksista on tapahtunut 3,6 kW:n teholla tai sitä pienemmällä. Tämä kertoo siitä, että monet ladattavat autot hyödyntävät vain yhtä vaihetta lataukseen ja että myös julkisissa latauspisteissä käytetään edelleen sukopistorasioita.
Keskimääräinen latausaika REDIssä on ollut 1,47 tuntia. Lyhyehköt latausajat johtuvat osittain siitä, että alueen rakennuskanta ei ole vielä täysin valmistunut. Alueen kehittyessä työpaikkojen ja asutuksen lisääntyessä pitkäaikainen pysäköinti yleistyy, mikä todennäköisesti pidentää myös latausaikoja.
Erityinen latauspiikki nähtiin Tesla Club Finlandin järjestämässä Sähköautojen yö REDIssä -tapahtumassa tammikuun lopulla.
Hidaslataus on todella suosittua REDI:ssa.
Alun jälkeen REDI:n kulutusmäärät ovat nousseet.
Käyttöasteessa on selkeä piikki, kun sähköautoilijat kokoontuivat REDI:in Sähköautojen yö -tapahtumaan.
Lataajien määrä kuukausittain on vakiintunut.
REDIn merkitys ja yhteistyö datan analysoinnissa
REDI on toiminut meille arvokkaana esimerkkikohteena ja tärkeänä referenssinä uusille asiakkaillemme. Kiitämme yhteistyöstä kaikkia mukana olleita!
Olemme tehneet REDIn osalta yhteistyötä data-analytiikkaa tekevän yrityksen kanssa, joka on analysoinut kohteesta saatua dataa. Heidän asiantuntemuksensa on auttanut meitä ymmärtämään, mitkä tiedot ovat asiakkaillemme olennaisia, ja tekemään merkityksellisiä nostoja datasta. Tämä analyysi on ollut arvokasta palveluidemme kehittämisen kannalta.
REDIn myötä olemme saaneet uusia merkittäviä asiakkuuksia, kuten Tripla, Arabian Palvelu, Valtatie 30, Pasilan Pysäköinti ja Finnpark.