Valtatie 30: Bisnesparkin latauspalvelut

Tiesitkö, että auto on 95 % elinajastaan pysäköitynä?

Mikä olisikaan tärkeämpää kuin auton saaminen lataukseen sekä kotona että työpäivän aikana eli niissä paikoissa, joissa auto muutenkin seisoo parkissa? Työnantajat ovat merkittävässä roolissa siinä, että latauspalvelu voidaan järjestää työpaikoille ja sähkö voidaan laskuttaa käyttäjältä.

Valtatie 30:n yrityskeskittymässä on yli 2000 työntekijää ja noin 1000 autopaikkaa. Parkkihallissa oli yli sata perinteistä lämmitystolppaa. Samaan aikaan useampi yritys kannusti autopolitiikallaan henkilöstöään siirtymään ladattaviin autoihin. Kiinteistön edustajilla oli käsitys, että tolppien ja seitsemän ilman mittausta olevan latauspistokkeen kokonaissähkökulu oli tuhansia euroja vuodessa. Tähän päälle kun vielä laskettiin perinteisten lämmityspistokkeiden ajastinkellojen rikkoutumisesta johtuneet huoltotyöt, päästiin jo lähelle viisinumeroisia summia. Tarjolla olleet seitsemän latauspaikkaa olivat täynnä jo ennen aamukahdeksaa, jolloin lataajat käyttivät lämpötolppia lataukseen ja kävivät myöhemmin kahvitunnilla kääntämässä ajastinkelloa. Vaikka luvatonta latausta oli yritetty kitkeä tiedotuksella pois, siitä ei kuitenkaan oltu päästy eroon.

Asiakkaan kanssa haluttiin ajatella kiinteistön tarjoamat lataus- ja lämmityspalvelut kokonaisuutena. Kohteessa lämmityskäyttö oli toistaiseksi tarjottu ilmaiseksi, ja näin haluttiin toimia jatkossakin.

  • eTolppien ECO-ominaisuuden avulla pistokkeesta voidaan valita sovelluksen kautta lämmityskäyttö.

  • Lämmittää voi kuitenkin ainoastaan, kun ulkolämpötila on alle 5 astetta ja silloinkin vain vähän aikaa. Lämmitysaika kasvaa lämpötilan laskiessa.

  • Mikäli lämpötila on riittävän alhainen, myös lataajat saavat hidaslatauspisteistä ilmaista sähköä.

  • Nopeissa latauspisteissä sähkö on sen sijaan aina maksullista. Jos lämpötila on yli 5 astetta, lämmitysominaisuutta ei saa päälle. Tällöin ainoaksi mahdollisuudeksi jää maksullisen latausominaisuuden käyttäminen.

Valtatie 30:een toteutettiin 216 hidaslatauspistettä (eTolppaa) sekä 14 nopeaa (22 kW) latauspistettä. Alueen nopeat latauspisteet on hinnoiteltu kalliimmiksi kuin hitaat latauspisteet. Näin kannustetaan koko päivän työpaikallaan olevia lataajia lataamaan hitaista latauspisteistä, eikä nopeita latauspisteitä kuormiteta turhaan.

Valtatie 30:n kaltaisia ratkaisuja tarvitaan, jotta ladattavat autot yleistyvät. Perinteiset mittausmahdollisuuksia sisältämättömät ja mekaanisilla ajastimilla varustetut lämmitystolpat ovat aikansa eläneitä. Nykyajan älykkäillä latauslaitteilla voidaan tehdä järkevää mittausta, lisätä kokonaisuuteen laskutuspalvelu sekä saada yhteiskäsitys kiinteistön autopaikkojen tehokäyristä ja energiankulutuksesta.


Kohteen nopeat latauspisteet on toteutettu yhdessä Tampereen Sähkölaitoksen kanssa.

Edellinen
Edellinen

Kauppakeskus REDI: 50 MWh ladattua sähköä vuodessa