Valmetin Lentokentänkadun pysäköintialueen laaja infrauudistus viimeisteltiin näyttäväksi pysäköintiruutumaalauksin 

Tampereen Vera toteutti kesän 2025 lopulla Valmetin Tampereen Lentokentänkadun toimipisteelle hankkeen, joka sisälsi koko latausinfrastruktuurin rakentamisen ja suunnittelun. Toimitusketju kattoi kaiken sähköpääkeskuksesta kaapelointeihin, hyllytyksiin, kaivuutöihin ja suojauksiin ja sisälsi ulkona sijaitsevan jakokeskuksen, latauspylväät sekä latauslaitteet käyttöönottoineen. Lisäksi alueella hoidettiin ruutujen merkinnät ja asfaltointityöt sekä lisätyönä reunakiveyksen uusiminen.

Valmet Lentokentänkadun pysäköintiruudut ja latauslaitteet

Valmetin Lentokentänkadun uudistettu parkkialue.

“Urakka toteutettiin suoraan Valmetille, jolle olimme tehneet aiemmin jo kaksi muuta kohdetta. Valmetilla oli jo yhteistyökumppanimme eParkingin kanssa operointisopimus valmiina, mikä teki projektin toteutuksesta meille helppoa ja suoraviivaista”, kertovat Tampereen Veran avainasiakaspäällikkö Ville Hakamäki ja projektipäällikkö Rene Kakkonen.

Toivottua maksimitehoa ja dynaamista kuormanhallintaa

Kohteessa sähköistettiin yhteensä 26 pysäköintiruutua 13 latauslaitteella. Latauspaikoista kaksi on osoitettu vieraspysäköintiin ja loput henkilöstön käyttöön. “Käytimme kaksiosaisia Walle 66Tupla -latauslaitteita, jotka tarjosivat mielestämme ylivoimaisesti parhaan teknisen ratkaisun tähän tarkoitukseen. Valinta mahdollisti Valmetin tavoitteen mukaisen pistokekohtaisen 22 kilowatin maksimilataustehon”, Hakamäki luonnehtii. 2-tason kuormanhallinta toteutettiin asentamalla keskukseen kaksi eParkingin CAMU-kuormanhallintalaitetta. 

CAMU (Compact Ampere Measuring Unit) on eParkingin kehittämä 2-tason kuormanhallinnan mittauslaite, jonka avulla voidaan mitata haluttujen mittauspisteiden kuormitusta ja säätää dynaamisesti sähköautojen latauslaitteille jäävää kapasiteettia. Näin sähköautojen latauslaitteiden kuluttamaa maksimitehoa voidaan säätää kiinteistön muun kulutuksen mukaan. Jos kiinteistössä on hetkellisesti suurta sähkönkulutusta, kuten ilmastoinnin käyttöä lämpimänä kesäpäivänä, latauskapasiteettia voidaan pienentää ja vapauttaa sähköä kriittisiin toimintoihin reaaliaikaisesti.

Ei yllätyksiä maan alla

Kohde oli Hakamäen ja Kakkosen mukaan hyvin samanlainen kuin aiemmat Veran toteuttamat Valmetin kohteet. “Kohde sisälsi meidän perusosaamistamme eli paksujen kaapeleiden vetoa ja parkkialueiden rakentamista. Toteutimme tosin myös kiveys- ja laattatyötä. Lisäksi urakan yhteydessä uusittiin pihavalotolpan rikkoutunut perusta vaihtamalla vanha perusta uuteen.” Kaivuualueella maa oli otollista, ja siellä oli vain vähän muuta infraa vastassa, eikä kaivuureitille osunut esimerkiksi kriittistä kuitua. 

Projektiin kului kokonaisuudessaan yhteensä muutama kuukausi. “Saimme Valmetilta tarjouksen toukokuun alussa, ja teimme vastatarjouksen toukokuun lopulla. Koska urakan aikataulu ajoittui kesäkauteen, lomakaudet vaikuttivat hieman hidastavasti työn etenemiseen. Muutoin projekti oli perustyökohde, eikä matkan varrella tullut merkittäviä yllätyksiä. Ainoastaan tuotteiden toimitusajoissa oli hieman haasteita, mutta niistä huolimatta saimme aikaan  sisällöltään kokonaisuutena aikaiseksi siistin ja toimivan lopputuloksen asiakkaalle”, Kakkonen summaa.

Kohde sisälsi Veran perusosaamista: paksujen kaapeleiden vetoa ja parkkialueiden rakentamista.

Kustannustehokas ratkaisu: optimoitu laitteisto ja tiedonsiirto

Tampereen Veran osuus toimivaan ja kustannuksiltaan järkevään lopputulokseen oli kaiken kaikkiaan merkittävä. “Vaikutimme laitevalintaan ja ehdotimme omaa ratkaisuamme, sillä se oli kustannustehokas vaihtoehto yksittäisille latauspisteille. Wallelaturit tarjoaa kotimaista tuotetta järkevällä hintatasolla. Näimme, että kaksiosaiset latauslaitteet olivat tässä kokonaisuudessa optimaaliset kustannusten kohtuullistamiseksi”, Hakamäki ja Kakkonen kertovat. 

Laitteet mahdollistavat pistokekohtaisesti 11 kW:n lataustehon molempien pistokkeiden ollessa käytössä. Maksimiteho 22 kW mahdollistuu puolestaan silloin, kun vain toista pistoketta käytetään. Ratkaisu toteutettiin kustannustehokkaasti eParking-operointijärjestelmällä.

Myös latauskeskus suunniteltiin Veran asiantuntemuksella mahdollisimman kustannustehokkaaksi toimivuudesta tinkimättä. ”Kehitimme yksinkertaisen ja toimivan keskuksen, jonka tilaaja ja sähkösuunnittelija hyväksyivät. Lisäksi Wallen eTolppa-teknologiaa hyödyntävien  laitteiden käyttämä langaton tiedonsiirto korvasi alun perin kaavaillun kiinteän nettijohdotuksen, mikä suoraviivaisti toimitusta omalta osaltaan”, Kakkonen toteaa.

Katse tulevaisuuteen tarpeeksi järeiden varausten turvin

Kokonaisuus viimeisteltiin pysäköintialueen näyttävillä ruutumaalauksilla, jotka indikoivat latauspaikan varausta ja paransivat visuaalista ilmettä. “Uusimme myös alueella jo olevien, niin ikään eParkingin operoimilla laitteilla varustettujen hidaslatauspaikkojen maalaukset sekä toteutimme suojatien maalauksen. Näiden maalausten myötä pysäköintialueen kokonaisilme muuttui täysin”, Hakamäki kertoo. Tulevaisuuden varalta tehtiin putkivaraukset järjestelmän laajennukselle ja laajennusvarat keskukselle, jotta vältetään isot muutostyöt myöhemmin.

Tampereen Veran omat asentajat tekivät laitteiden käyttöönoton saumattomassa yhteistyössä eParkingin palvelutoimitustiimin kanssa. Yhteistyö eParkingin kanssa onkin Hakamäen ja Kakkosen mukaan jatkunut sujuvana jo vuodesta 2018 alkaen.


Referenssiä varten haastattelimme Tampereen Veran avainasiakaspäällikköä Ville Hakamäkeä ja projektipäällikköä Rene Kakkosta.
Kuvat: Tampereen Vera

Seuraava
Seuraava

Naantalilainen taloyhtiö: Kohtalo puuttui sähköauton latauslaitteiden valintaan taloyhtiössä: ”Hinta ja helppous ratkaisivat.”