Kohta on jo kiire! Sähköautojen latauspiste on asennettava ei-asuinkäytössä olevien rakennusten pysäköintipaikoille vuoden loppuun mennessä

Takaraja lain velvoittamille sähköautojen latauspisteille lähestyy. Laki rakennusten varustamisesta sähköautojen latauspisteillä nimittäin velvoittaa, että ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen yhteydessä olevalle vähintään 20-paikkaiselle pysäköintialueelle tulee olla asennettuna ainakin yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

Asennusvelvoitteen piirissä ovat muun muassa kuntien ja seurakuntien rakennukset. Rakennuksen omistajan vastuulla on huolehtia, että asennusvelvoite täyttyy ja latauslaitteet asennetaan. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom aloittaa valvonnan heti vuoden 2025 alussa, joten asennusvelvoitteen piirissä olevien tahojen kannattaa olla yhteydessä latauslaitteita valmistaviin yrityksiin mahdollisimman pian.

Lain mukaan asennettavien latauslaitteiden tulee olla normaalitehoisia Type 2 -liittimillä varustettuja latauslaitteita tai suurtehoisia CCS-liittimillä varustettuja latauslaitteita. Markkinoilta löytyy paljon vaihtoehtoja erilaisiin lataustarpeisiin. Hyvä ratkaisu on valita latauslaitteet, joissa on sekä Type 2- että supersuko-liittimet. Näin laitteista hyötyvät myös autojen lämmittäjät.

Asennusvelvoite ei koske asuinkäytössä olevia rakennuksia, rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen (lämmitys tai jäähdytys), puolustushallinnon käytössä olevia rakennuksia tai jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Traficomilta sivuilta voit tarkistaa, kuuluuko rakennuksesi asennusvelvoitteen piiriin. 


Vielä ehdit asennuttaa lakisääteisen latauspisteen

Tällä hetkellä latauspisteiden asennuksia tilataan syksylle, ja yritysten asennuskalenterit täyttyvät vauhdilla. Latauspisteiden myyjiin ja asentajiin kannattaa olla siis nopeasti yhteydessä. Ennen latauspisteen asennusta kohteessa tarvitsee suorittaa kartoitus, jossa selvitetään esimerkiksi nykyisen sähköinfrastuktuurin kunto sekä toimiva paikka latauspisteille. Kartoituksen jälkeen asuinkiinteistön omistaja voi valita sopivan latauslaitteen ja tilata sille asennuksen. 

Nopeimmillaan koko prosessi hoituu jopa kuukaudessa. Prosessin nopeus riippuu kuitenkin paljon siitä, missä päin Suomea rakennus sijaitsee, millainen asentajaverkosto alueella on, mitä kartoituksessa selviää ja kuinka ruuhkautuneita asennusyritysten kalenterit ovat. Kannattaa siis olla nopeasti yhteydessä asennusyrityksiin ja selvittää, mitä kaikkea latauspisteiden asentaminen vaatii.


Yritykset auttavat mielellään alkuun

“Latauspisteiden asennusvelvoitteen kanssa ei kannata tai tarvitse jäädä yksin murehtimaan”, sanoo eParkingin latausratkaisumyyjä Teppo Tieranta. Hän kehottaakin olemaan yhteydessä latausratkaisuja tarjoaviin yrityksiin ja kyselemään lisää asennusvelvoitteesta ja lain vaatimuksista. “Meillä eParkingilla on kattavat yhteistyökumppaniverkostot ympäri Suomen, ja kauttamme saa lain vaatiman latauspisteen asennusvelvoitteen täytettyä tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Monet latauslaitevalmistajatkin ovat varautuneet täyttämällä latauslaitevarastojaan”, Tieranta kertoo. Tierannan mukaan asennusvelvoitteesta tulee kyselyitä viikoittain, ja asentajien kalenterit täyttyvät nopeasti, joten asian kanssa kannattaa olla liikkeellä mahdollisimman pian, ettei määräaika pääse umpeutumaan. 

“Nyt kesänkin aikana, kun aloittaa kyselyt latauspisteen asennuksesta, ehtii täyttää asennusvelvoitteen vuoden loppuun mennessä. Kovin lähelle loppuvuotta ei kyselyjen aloittamista kannata jättää, sillä ensinnäkin talvi vaikeuttaa ja hidastaa asentamista, ja toisekseen määräaika tulee silloin jo vastaan”, Tieranta muistuttaa.


Lisätiedot:

Teppo Tieranta, latausratkaisumyyjä, eParking.fi, teppo.tieranta@igl.fi, +358 50 470 2390

Edellinen
Edellinen

Artikkeli Kiinteistöistä ja rakentamisesta -julkaisussa

Seuraava
Seuraava

Sähköautojen taloyhtiö- ja parkkipaikkalataus kasvoi lähes kymmenkertaiseksi kahdessa vuodessa