As. Oy Paturintie: Helsinkiläisen taloyhtiön matka sähköautoiluun
Latausratkaisu, jossa yhdistyvät ekologisuus, kustannustehokkuus ja käytännön sujuvuus.
Oulunkylässä sijaitseva As. Oy Paturintie toteutti kesällä 2022 kattavan piharemontin yhteydessä ARA-avustuksella latauslaitevalmiuden kaikille yhtiön 22:lle autopaikalle. Remontin yhteydessä ei kuitenkaan vielä hankittu varsinaisia latauslaitteita, sillä sähköautoiluasiat eivät vaikuttaneet olevan yhtiön asukkailla vielä toistaiseksi ajankohtaisia. Käyttöön otettiin näin ollen tässä vaiheessa GAROn sukopistokkeelliset lämmityslaitteet manuaalisella ajastuksella. Taloyhtiö koostuu kolmesta vuonna 1980 rakennetusta rivitalosta, joiden parkkialueet on jaettu kuuteen eri paikkaan yhtiön piha-alueella.
As. Oy Paturintie
Sähköautoilun tarpeen kasvusta selvitystyöhön
Asiat alkoivat kuitenkin muuttua taloyhtiössä ajateltua nopeammalla tahdilla ensimmäisen asukkaan hankittua sähköauton. "Minulle tuli taloyhtiön ensimmäinen sähköauto, enkä ollut ennestään perehtynyt latausasioihin. Aihe vaati paljon selvittelyä, enkä oikein tiennyt, miten sitä kannattaisi edistää. Sähköautomiehet-podcastin kautta löysin eParkingin Antti Hiekkasen, ja otin häneen yhteyttä helmikuussa 2023. Olin hyvin iloinen saadessani häneltä vilpitöntä ja asiantuntevaa neuvontaa sähköautoilusta ja alasta yleisesti", kertoo taloyhtiön hallituksen jäsen Mari Lipponen.
Taloyhtiössä koettiin tärkeäksi, ettei juuri asfaltoitua pihaa tarvitsisi kaivaa auki uudestaan. Projektin alkuvaiheessa sähkösuunnittelijoilta kartoitetut ehdotukset olivat vaihdelleet suuresti – osa ehdotti ratkaisuja, jotka vaativat esimerkiksi datakaapelointia, mikä herätti kysymyksiä kustannuksista ja tarpeellisuudesta. “Tällaisessa vaiheessa oli kullanarvoista saada neuvoja juuri esimerkiksi Hiekkaselta, joka ei yrittänyt myydä mitään väkisin, vaan auttoi hahmottamaan vaihtoehdot ja järkevimmät ratkaisut”, Lipponen kuvailee.
Keväällä 2023 taloyhtiön sähköautojen latausratkaisut saivat uutta vauhtia, kun Lipponen tapasi Messukeskuksen taloyhtiötapahtumassa eParkingin pysäköinnin liiketoimintajohtajan Teemu Markun. Lipponen oli jo aiemmin päässyt asiassa Hiekkasen neuvoilla eteenpäin niin, että taloyhtiön lämmityslaitteisiin oltiin hankkimassa GAROn hidaslataus- ja lämmityskäyttöön soveltuvia, eParking-sovelluksella etäohjattavia etulevyjä. Taloyhtiön sisäinen epävarmuus aihetta kohtaan hidasti kuitenkin hankkeen etenemistä. Kohtaaminen Messukeskuksessa toikin tilanteeseen ratkaisevaa selkeyttä.
"Kerroin Markulle, ettei asia ei ollut edennyt toivomallani tavalla ja kysyin, miten minun kannattaisi toimia. Meillä oli silloin yhtiökokous vielä tulossa. Hän vastasi suoraan, ettei kannattaisi edes miettiä muita vaihtoehtoja – GAROn etulevyjen päivittäminen olemassa oleviin laitteisiin olisi erittäin hyvä, toimiva ja edullinen ratkaisu. Koin, että hän ymmärsi heti huolien ja epävarmuuden sävyttämän tilanteen, joka on varmasti monessa taloyhtiössä täysin samanlainen ja eParkingille hyvin tuttu”, Lipponen muistelee.
Tällaisessa vaiheessa oli kullanarvoista saada neuvoja juuri esimerkiksi Hiekkaselta, joka ei yrittänyt myydä mitään väkisin, vaan auttoi hahmottamaan vaihtoehdot ja järkevimmät ratkaisut.
— Mari Lipponen, taloyhtiön hallituksen jäsen.
Yhtiökokouksesta kohti joustavaa ja ekologista ratkaisua
Taloyhtiötapahtuman jälkeen haettiin yhtiökokouksessa hyväksyntä sille, että piharemontista yli jääneitä varoja voitaisiin käyttää latausratkaisun toteutukseen. Saatu lupa mahdollisti jälleen askeleen eteenpäin. Aluksi etäohjattavia GAROn etulevyjä ei kuitenkaan ollut saatavilla. eParkingilta tiedettiin niiden olevan tulossa, mutta tarkkaa aikataulua ei voitu luvata. Sillä välin taloyhtiöön ilmestyi toinenkin sähköauto, ja käyttöön otettiin väliaikaiset ratkaisut, joiden sähkönkulutuksia luettiin manuaalisesti.
Projektin edetessä taloyhtiössä alettiin vähitellen ymmärtää latausratkaisujen mahdollisuuksia ja joustavuutta yhä paremmin. Etuna pidettiin myös sitä, ettei isännöitsijää tarvinnut ottaa mukaan päätöksentekoon. “Pystyimme suoraan kysymään eParkingin Teemu Markulta asioita, kun niitä aloimme vähitellen ymmärtää ja osata kysyä. Kun palaset alkoivat loksahdella paikoilleen, tajusimme, että järjestelmä on todella joustava. Oli kyse sitten työsuhdeautoilijasta tai seniorista, järjestelyt voitiin mukauttaa eri tarpeisiin”, Lipponen kertoo.
Varsinainen sopimus eParkingin kanssa allekirjoitettiin elokuussa 2023, ja jo syyskuussa saatiin lopulliset Garon etulevyt kaikille autopaikoille – hanke valmistui. “Asennus meni tosi nopeasti, mikä oli vähän yllättävää. Usein sähköasentajat myös jättävät jälkeensä kaikenlaisia johdonpätkiä ja kuparinpaloja, mutta nyt työ sujui siististi. Meidän silmissämme tämä oli hyvin nopea ja sujuva prosessi, ja pian laitteet olivat jo toiminnassa“, Lipponen summaa.
“Tässä vaiheessa myös viimeistään ymmärsimme ratkaisumme olevan erittäin kustannustehokas: meillä oli jo valmiina Garon tolpat ja kannet – ainoastaan etulevyt vaihdettiin. Se tuntui myös ekologiselta valinnalta: juuri uusittuja piharakenteita ei tarvinnut purkaa tai minkäänlaisia kaapeleita vetää uudestaan”, hän jatkaa.
Räätälöityä kustannustehokkuutta
Kun taloyhtiössä laskettiin kokonaiskustannuksia, huomattiin, että koko taloyhtiön sähköistäminen Garon etulevyillä maksoi suunnilleen saman verran kuin yhden nopean latauslaitteen asentaminen olisi maksanut. Tämä ratkaisu oli riittävä, järkevä ja tasapuolinen kompromissi. Sekä lämmittäjät että hanketta alun perin vastustaneet kokivat, että näin saatiin enemmän vastinetta rahalle ja että kaikki myös hyötyivät ratkaisusta jollakin tavalla.
“Kaiken kaikkiaan prosessi sujui siksi, että meitä kuunneltiin. Oli tärkeää, että kysymyksiin sai vastaukset – ilman, että projekti olisi leimattu vaikkapa liian pieneksi tai vaivalloiseksi. Alussa Hiekkanen oli tärkeä tuki tiedonhankinnassa, ja myöhemmin Marku vei projektin käytännössä maaliin asti. Heidän kauttaan syntyi tunne, että ratkaisu räätälöitiin juuri meidän taloyhtiöllemme sopivaksi”, Lipponen pohtii.
Palvelevaa käyttöönottoa
Käyttöönotto sujui Lipposen arvion mukaan pääosin hyvin, vaikka alkuun ilmeni muutamia teknisiä haasteita. Esimerkiksi toinen modeemi putosi toistuvasti verkosta. Tilanne ratkesi kuitenkin nopeasti: vaikka eParking toimii Tampereelta käsin ja taloyhtiö sijaitsee Helsingissä, huoltohenkilö saapui Lipposen mukaan paikalle ripeästi ja ongelma korjattiin tehokkaasti. Reagointinopeus oli hänen mielestään todella vaikuttava.
"eParkingin asiakaspalvelu tuntuu myös osaavan ratkaista kaiken. Asiakaspalvelijat ovat erittäin taitavia ja hyviä tehtävässään hoitamaan kaikki järjestelmään liittyvät arkimurheet, myös sellaiset, joihin ei itse aina edes osaa kysyä ratkaisua", Lipponen kiittelee. Yksittäiset yhteyskatkokset ovat olleet harvinaisia, ja Lipponen arvioi niiden liittyvän todennäköisemmin yleiseen verkkoyhteyteen kuin itse järjestelmään.
As. Oy Paturintien Mari Lipponen kokee voivansa ehdottomasti suositella eParkingin ja GAROn latausratkaisua. Hän korostaa, että ratkaisun kokonaiskustannukset muodostuivat kohtuullisiksi, vaikka kiinteistöön oli muutenkin jo investoitu merkittävästi. Lisäksi selvitystyöhön ja kyselyihin käytetyn ajan jälkeen asennus ja käyttöönotto sujuivat erittäin helposti.
Tärkeänä hän pitää kaiken kaikkiaan sitä, että kotilataus on saatu toimimaan sujuvasti ja kokonaisratkaisu toimii juuri heidän taloyhtiönsä tarpeisiin. “Arvostan myös sitä, että eParking lähettää esimerkiksi syksyisin tiedotteita, joissa muistutetaan talven tulosta ja lämmitystarpeesta. Tämänkaltainen viestintä vähentää kyselyjä taloyhtiössä, kun tieto on jaettavissa asukkaille suoraan.”
Tällä hetkellä taloyhtiössä on jo neljä täyssähköautoa ja yksi ladattava hybridi, siinä missä vuonna 2022 sähköautoja oli vain yksi, eikä enemmistö vielä nähnyt tarvetta kotilatausmahdollisuudelle. Tämä havainnollistaa Lipposen mukaan hyvin, kuinka nopeasti sähköautojen ja kotilatauksen kysyntä on kasvanut lyhyessä ajassa ja kuinka tärkeää se on taloyhtiöiden asukkaille.
Haastattelimme artikkelia varten As. Oy Paturintien hallituksen jäsentä Mari Lipposta.