Massun Parkki: Pysäköintihallin latausinfrastruktuuriprojekti – älykästä, yhteensopivaa ja skaalautuvaa

Massun Parkki on Tampereella Tampellan alueella sijaitseva noin 330-paikkainen pysäköintihalli, jossa on on asukaspysäköinnin lisäksi maksullista lyhytaikaispysäköintiä. Halliin toteutettiin mittava latausinfrastruktuurin muutos, ja samalla asennettiin sekä sekä julkiseen käyttöön että osakaskäyttöön tarkoitettuja latauslaitteita.

Tässä haastatteluihin pohjautuvassa referenssiartikkelissa sähköurakoitsija Kalevan Sähkön toimitusjohtaja Mikko Mustranta ja sähkönsuunnittelun työnjohtaja Henri Ranki sekä latausoperaattori eParkingin latauspalveluiden liiketoimintajohtaja Antti Hiekkanen kertovat hankkeen etenemisestä omista näkökulmistaan. 

Pysäköintitalo Massun Parkki, Puuhiomonkujan sisäänkäynti

Massun Parkki, Puuhiomonkujan sisäänkäynti

Urakan laajuus ja erityispiirteet

Kalevan Sähkö: Hankkeen kohteena oli Massun parkkihalli, jossa ei ollut aiemmin minkäänlaista latausjärjestelmää. Alkuperäinen urakka kattoi koko latausinfrastruktuurin rakentamisen alusta alkaen sekä 24 julkisen latausaseman hankinnan kiinteistön toimesta. Tämä tarkoitti käytännössä kaiken auton lataamiseen liittyvän rakentamista tyhjästä, mukaan lukien kiinteistön pääkeskuksen ja sähkönsyöttöjen osittaisen uusimisen. 

Pääkeskusmuutoksen laajuus teki kohteesta epätyypillisen. Normaaliin verrattuna pääkeskusinfraa uusittiin huomattavasti enemmän. Projektissa varauduttiin myös tulevaisuuteen rakentamalla riittävän järeät järjestelmät, jotka mahdollistavat latauskapasiteetin kasvattamisen pitkälle tulevaisuuteen.

eParking: Projekti ei ollut täysin tyypillinen, sillä on harvinaisempaa, että samassa kohteessa on sekä julkisia että osakashankintaisia latauspisteitä. Lisäksi kohteen koko oli operoitavien latauspisteiden määrällä mitattuna poikkeuksellisen suuri, vaikka meillä onkin operoinnissa kaiken kokoisia kohteita, joissa on 1-600 latauspistettä. Erityispiirteenä oli myös osakashankintaisille käyttäjille hinnoiteltu halvempi sähkön hinta. Tämä ratkaisu on ymmärrettävä, sillä ilman hintaeroa motivaatio oman laitteen hankintaan voisi olla vähäinen. 

Näin laajan latauskentän operoinnissa oli ensisijaisen tärkeää tunnistaa, mitkä latauspisteet ovat julkisia ja mitkä osakashankintaisia. Tämä tieto oli välttämätöntä, koska latauspisteet tuli konfiguroida järjestelmään eri tavalla sähkön hintaeron ja julkisen näkyvyyden vuoksi. Tulevaisuudessakin tiedonkulku eParkingin ja tilaajan välillä on kriittisen tärkeää.

Hankkeen eteneminen

Urakoitsija: Tilaajalla oli selkeä hankesuunnitelma, joka asetti projektille raamit. Suunnitelmat laadittiin tämän pohjalta. Urakassa oli pieniä mutkia matkassa. Merkittävin yllätys oli rakennussuunnitelmien ja niihin liittyvän konsultoinnin viivästyminen, joiden vuoksi timanttireikien ja muiden rakenteellisten töiden toteuttaminen viivästyi noin 1,5 kuukautta. Tämän vuoksi työmaa oli välillä seisoksissa. Alkuperäinen deadline piti kuitenkin suurin piirtein paikkansa, vaikka viivästys siirsi suunniteltua valmistumista.

Latausjärjestelmä ja tulevaisuuteen varautuva valmius

Urakoitsija: Olemme tehneet useita vastaavia kohteita. Massun Parkin projekti on mittakaavaltaan yksi suurimmista, erityisesti koko sähköinfrajärjestelmän rakentamisen osalta. Vaikka aluksi latausasemat asennettiin 24 autopaikalle, infra rakennettiin valmiiksi noin 330 latauspaikkaa varten, mikä mahdollistaa latauslaitteen asentamisen jokaiselle parkkihallin paikalle. Tämänhetkisistä latauslaitteista 24 on julkisia Harju Elekterin valmistamia Elektra-latausasemia. Yksityiset autopaikanomistajat ovat tämän jälkeen tilanneet yhdeksän latauspistettä lisää. Vaihtoehtoina heillä on joko UTUn, Harju Elekterin tai Wallelatureiden laitteet. Odotamme tulevaisuudessa lisätilauksia.

eParking: eTolppa-protokollaan perustuva järjestelmämme mahdollistaa eri valmistajien latauslaitteiden saumattoman yhteistoiminnan, sillä koko järjestelmä hyödyntää samaa älyteknologiaa ja langatonta verkkoa. Tämä tarkoittaa, että jos jokin laite täytyy vaihtaa, se voidaan korvata toisen valmistajan laitteella ilman ongelmia. Kohteen 2-tason kuormanhallinta toteutetaan eParkingin pilvipalvelussa, ja se sisältyy operointipalveluumme. Yhtenäinen älyteknologia mahdollistaa eri valmistajien laitteiden liittämisen samaan langattomaan ja skaalautuvaan tietoliikenneverkkoon, jolloin laitteiden äly ja kuormanhallinta toimivat yhdessä.

Järjestelmän älyä ohjaava keskusyksikkö eli niin kutsuttu master voidaan tarvittaessa siirtää toiselle operaattorille OCPP-protokollaa hyödyntäen, mikä merkitsee riippumattomuutta. Tällainen operoinnin joustavuus tekeekin laitehankinnoista tilaajan näkökulmasta turvallisia ja varmistaa järjestelmän pitkän elinkaaren.

 
Henkilö kiinnittää sähköauton kaapelia eTolppa-latauslaitteeseen Massun Parkki -parkkihallissa
Sähköauton eTolppa- latauslaite parkkihalli Massun Parkin seinässä
Sähköauto latautumassa Massun Parkki -parkkihallissa
SähköautoneTolppa-latauslaite parkkihalli Massun Parkin seinässä
 

Hyviin lopputuloksiin operaattorin ja urakoitsijan sujuvalla yhteistyöllä

Urakoitsija: Yhteistyömme eParkingin kanssa on erittäin hyvää. Olemme tehneet pääosan projekteistamme heidän kanssaan. Yhteistyö on jatkunut noin viisi vuotta tai jopa pidempään, ja Massun Parkin projekti oli Ratinanrannan ohella yksi suurimmista yhteisistä kohteistamme!

Arvostamme erityisesti sitä, että voimme soittaa eParkingille suoraan ja saada lähes aina välittömästi vastauksen:  asiat järjestyvät nopeasti ilman pitkiä sähköpostiketjuja. Tarjousvaiheessa on tärkeää hahmottaa kustannustehokkain tapa toteuttaa hanke, ja meidän suunnittelu- ja toteutusosaamisemme auttaa tässä.

eParking: Yhteistyössä urakoitsijan kanssa meille on tärkeää, että saamme tarvittavat tiedot ajoissa, jotta projekti etenee sujuvasti. Tässä projektissa kaikki tiedot tulivat ajallaan ja viestintä toimi ajantasaisesti kaikissa vaiheissa. Kalevan Sähkön kanssa meillä onkin takanamme jo pitkä ja erinomaisesti toiminut yhteistyö.

Tärkeimmät asiat vastaavaa projektia suunnitellessa

Urakoitsija: Meidän näkökulmastamme on aina sitä parempi mitä tarkemmin tilaaja on miettinyt tarpeensa ja toiveensa etukäteen. Erityisen tärkeää on miettiä, minkälaista ja kuinka paljon latausta halutaan. Tämä vaikuttaa merkittävästi sähköliittymän ja pääkeskuksen tarpeisiin. 

eParking: Meidän näkökulmastamme on tärkeää, että saamme kaikki omaan osuuteemme liittyvät tiedot ja sähkön hintatiedot ajoissa sekä sopimukset sujuvasti, jotta homma etenee. Myös ajantasainen viestintä kaikissa hankkeen vaiheissa on olennaista. 

 

Massun Parkkihalli edustaa hyvin sitä suuntaa, johon ajattelemme pysäköintikiinteistöjen sähköistyksen olevan järkevää mennä: älykästä, yhteensopivaa ja skaalautuvaa.

 

Haastattelimme referenssiartikkelia varten sähköurakoitsija Kalevan Sähkön toimitusjohtajaa Mikko Mustrantaa ja sähkösuunnittelun työnjohtajaa Henri Rankia sekä latausoperaattori eParkingin latauspalveluiden liiketoimintajohtajaa Antti Hiekkasta. 

Seuraava
Seuraava

As. Oy Paturintie: Helsinkiläisen taloyhtiön matka sähköautoiluun